dimanche 4 octobre 2009

Første innlegg !

Hallo!

Som det yngste medlemmet av vårt kull er jeg blitt tildelt oppgaven å skrive det første innlegget av denne blogg.

Først litt om oss:
Vi er, som sagt, seks jenter som har valgt å ta videregående skole i Frankrike - nærmere bestemt, i den vesle byen Bayeux i Basse-Normandie.

Vi lever et liv som stolte franske bønder (jeg kommer fra Oslo, så dere må tilgi meg mitt by-snobberi) i leiligheter rundt omkring i byen og tar i år forskjellige linjer - hvorav vi har tre linjer å velge mellom: S-linjen (Scientifique) med realfag som grunnlag, ES-linjen (Economiques et sociales) med samfunnsfag og økonomi som grunnlag og L-linjen (Litteraire) med språk og kultur som grunnlag. På vårt kull går to stykker på S-linjen (Karoline og Louise), én på ES-linjen (Evelyn) og tre på L-linjen (Live, Matilde og jeg).

I fjor bodde vi alle seks på et rom på internatet ved skolen Arcisse de Caumont og dette gjorde at vi pr. i dag kan si at vi kjenner hverandre ganske så godt (på godt og vondt). I år bor vi i leiligheter, der tre av oss har valgt å bo alene og tre av oss har valgt å bo sammen (Matilde, Evelyn og Karoline).

Da det var sagt, er vel øyebliket kommet for å skrive litt om meg selv.

Mitt navn er Isa. Jeg valgte å ta videregående skole i Frankrike fordi jeg ønsket å studere fransk språk og kultur og jeg interesserer meg for litteratur og visste at i Frankrike var det en egen linje for dette. Jeg var fast bestemt på at Frankrike var løsningen for meg.
I dag kan jeg si at det har vært og er en utfordring å være her - og det er vanskelig å tilpasse seg et nytt land med nye personer og nytt språk. Slik er det - men (for det er et men!) jeg er fornøyd og angrer ikke på at jeg har dratt hit. Jeg har lært utrolig mye om meg selv og mener at jeg har hatt godt av de oppturene og nedturene som har kommet gjennom dette opplegget.

Over til nu-et:
Jeg har vært så heldig å ha hatt besøk av tvillingsøsteren min denne uka. Hun har ikke vært i leiligheten min før og det var utrolig gøy å vise henne hvordan jeg lever her i Franrkike.
Ellers må jeg si at jeg ikke akkurat ser fram til uka som kommer, men tanke på at vi har utrolig mange ting som skal settes karakter på. Siden sommerferien har lærerne vært ganske så snille, men det var vel bare en fasade de hadde over seg - det er nå de viser sitt sanne jeg og jeg kan ikke si om jeg personlig synes så veldig om dette jeg-et. Det ble mye "jeg" i en setning.
Erfaringene i Frankrike har nå likevel vist at man må ta hver en lekse med et smil om munnen; tvinge inn tanken om at JEG VIL LÆRE og kose seg foran pulten med matte, fransk og historie. Jada. Dette skal gå.

Som vår kjære terminal Sofie pleier å si: "Alt ordner seg for snille piker." Så det så.

Isa

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire